Pénztárgép kód igénylése

Pénztárgép kód igénylése - minden amit tudni érdemes

Gyakran tapasztaljuk, hogy sok téves információ kering a pénztárgép üzemeltetők között a "pénztárgép kóddal" kapcsolatban, ezért az alábbi írásunkban arra vállalkoztunk, hogy körbe járjuk ezt a témát és egy helyre gyűjtsünk mindent, amit a kódokkal kapcsolatban tudni érdemes.

Mi az a pénztárgép kód, mikor kell használni?

Használatba vétel előtt az újonnan vásárolt pénztárgépeket üzembe helyezni, a használtan vásároltakat pedig átszemélyesíteni szükséges. Ezeket a tevékenységeket az adott géptípusra engedéllyel bíró pénztárgép szerviz végezheti el, az üzemeltető által megigényelt üzembe helyezési vagy átszemélyesítési kóddal.

Ki tudja megigényelni az üzembe helyezési és átszemélyesítési kódot?

A kódokat a PTGREG elektronikus adatlap kitöltésével lehet megigényelni, mely adatlapot az általános nyomtatvány kitöltő (ÁNYK) programmal lehet kitölteni és Cégkapu hozzáféréssel lehet beküldeni a hatóságnak. A legtöbb esetben célszerű a könyvelőnket megkérni ennek elvégzésére, mivel nekik van gyakorlatuk ebben. Az igénylést követően kb. 1 munkanapon belül megérkezik a kód a cég értesítési tárhelyére, melyet pdf fájlként küld ki a hatóság.

Milyen adatokra lehet szükség az igényléshez?

A PTGREG adatlap kitöltéséhez szükségesek az üzemeltető vállalkozás adatai, valamint az üzemeltetési hely megnevezése és címe. Az üzemeltetési hely (üzlet) neve szabadon választható, de a cég neve nem megfelelő erre a célra. Olyan nevet kell ugyanis választani, amiről a vásárló azonosítani tudja, hogy hol kapta a nyugtát. Az üzemeltetési hely neve egyébként nem kötelező adat!

Amennyiben a tevékenység mozgó bolt, mozgó szolgáltató hely vagy változó üzemeltetési helyű vállalkozás, akkor ezt jelölni kell a kódigénylő adatlapon. Utóbbi esetben csak speciális engedéllyel bíró, GPS-szel szerelt pénztárgép használható!

Abban az esetben, ha a pénztárgépet kizárólag kitelepülésre használják úgy, az üzemeltetési helyet a vállakozás székhelyével megegyező címmel kell kitölteni. Mivel az alkalmi kitelepüléseken (amennyiben fix telephelyet is üzemeltet a vállalkozás) nem kötelező online pénztárgép használata, ha a vállalkozás mégis emellett dönt, használható olyan készülék is, aminek nincs speciális engedélye (nem tartalmaz GPS-t).

Meddig használhatom fel a megigényelt pénztárgép kódot?

A megigényelt kód (akár üzembe helyezési-, akár átszemélyesítési kód) 1 évig felhasználható. Abban az esetben, ha nem kerül felhasználásra elévül, további teendő nincsen vele. Elévült kóddal a NAV rendszere nem engedi az üzembe helyezést / átszemélyesítést.