Sok vállalkozás számára kérdéses az, miképpen kell nekiállni egy pénztárgép beszerzésének. Mi most ebben segítünk.
Első lépésként azt tanácsos megvizsgálni, hogy a vállalkozás egyáltalán köteles-e pénztárgépet használni. Ezt a “pénztárgépek és taxaméterek műszaki követelményeiről, a nyugtakibocsátásra szolgáló pénztárgépek és taxaméterek forgalmazásáról, használatáról és szervizeléséről, valamint a pénztárgéppel rögzített adatok adóhatóság felé történő szolgáltatásáról szóló 3/2013. (II. 15.) NGM rendelet” határozza meg.
Ha szükséges pénztárgép használata a tevékenység gyakorlásához, akkor tanácsos az anyagi lehetőségekhez, valamint a kívánt funkcionalitáshoz mérten kiválasztani a megfelelő pénztárgép típust. Ehhez szakértő pénztárgép szerviz megfelelő tanáccsal tud szolgálni.
Bármely pénztárgép típus kerüljön kiválasztásra, azt üzembe helyezni csak a NAV-tól kapott üzembe helyezési kóddal, vagy használt pénztárgép esetén átszemélyesítési kóddal lehet. Fentieket egyaránt a “PTGREG” elektronikus adatlap kitöltésével és beküldésével lehet igényelni. Ebben rendszerint a vállalkozás könyvelője tud segítséget nyújtani. Az adatlap kitöltéséhez nem szükséges megadni a kiválasztott / majdan kiválasztásra kerülő pénztárgép típust, mivel a kiadott kóddal bármely pénztárgép üzembe helyezhető/átszemélyesíthető.
Amikor az adóhatóság kiadja a kódot, azt a kiválasztott pénztárgép szerviznek szükséges eljuttatni, akik kizárólag ennek a kódnak a birtokában tudják elvégezni az üzembe helyezést. A pénztárgép fiskalizációjához (éles üzembe helyezéséhez) tartozik továbbá a mobil kommunikációs szerződés megkötése, melyet minden esetben a pénztárgépet üzembe helyező szerviz végez. A szerződés nem a pénztárgép szervizzel köttetik, az csak ügynökként vesz részt a szerződéskötés folyamatában. A szolgáltatót a legtöbb esetben a kiválasztott géptípus határozza meg (egyes számítógép alapú pénztárgépek esetében van mód kiválasztani, hogy mely szolgáltató SIM chipje kerüljön a készülékbe). A szerződés megkötéséhez több, a vállalkozást, valamint a szerződés aláíróját érintő adatra van szükség, melyet szükséges a szerviz számára rendelkezésre bocsátani ahhoz, hogy a pénztárgép üzembe helyezése maradéktalanul megtörténjen.
Az éles üzembe állítással, valamint a szerződés megkötésével párhuzamosan a szerviz gépnaplót állít ki, melyet minden esetben a pénztárgép mellett kell tárolni, valamint szigorú számadás alá kell vonni.
Az új pénztárgép üzembe helyezéséhez hasonló a folyamat abban az esetben is, ha használt pénztárgép kerül új tulajdonoshoz. Ilyenkor csak a szerviz munkája több, mivel az eladó üzemeltető adatait ki kell olvasni a készülékből, valamint le kell zárni a korábbi gépnaplót is, amit az eladó üzemeltetőnek az adómegállapítási jog elévüléséig meg kell őriznie.
Akár új, akár használt pénztárgép, vásárlási vagy bérleti szándéka van, keressen bennünket, ha hozzáértő partnert keres!