Szeptemberrel nem csak az ősz köszöntött be, de a Magyar Kormány által a nyugdíjasok részére juttatott 30 000 forintos élelmiszer utalványok kézbesítése is kezdetét vette. Az intézkedés természetesen számos kérdést vet fel a kereskedők részéről, különösen a kasszakezelés, bizonylatolás és az adminisztráció kapcsán. Cikkünkben igyekeztünk összegyűjteni a legfontosabb tudnivalókat, hogy felkészülten várhassák az utalvánnyal fizető vásárlókat!
Mikor érkeznek az utalványok és milyen címletekben?
Az utalványokat 2025. szeptember 1. és 2025. október 15. között kézbesítik a nyugdíjasok részére, postai úton. Fontos, hogy a kézbesítés várhatóan több hullámban történik, így nem mindenki kapja meg egyszerre.
Ki jogosult a nyugdíjas élelmiszerutalványokra?
Bár a közbeszédben "nyugdíjas élelmiszerutalványként" szoktak hivatkozni rá, valójában ennél tágabb a jogosultak köre. Jogosultak ugyanis a nyugdíjasok és más nyugdíjszerű ellátásban részesülők, így például a fogyatékossággal élők is! ugyanakkor fontos megjegyezni, hogy az utalványok nem névre szólóak, azokat bárki felhasználhatja fizetéskor.
Milyen termékre és hol lehet felhasználni az utalványokat?
Az utalványokkal fizethetünk kereskedelmi láncok üzleteiben, kisboltokban, pékségekben, piacon, zöldségesnél, hentesnél stb. Viszont azt fontos tudni, hogy az utalványok kizárólag hideg élelmiszer vásárlásra fordíthatók, azaz nem lehet rajtuk sem meleg ételt, sem alkoholos vagy dohányterméket, sem vegyipari árukat, kozmetikai cikkeket vásárolni.
Milyen címletekben érkezik a nyugdíjas élelmiszerutalvány?
Az utalványok 3 db 5000 forintos, 3 db 3000 forintos, 2 db 2000 forintos és 2 db 1000 forintos címletben érkeznek, ami megkönnyíti a rugalmas felhasználást, de a kereskedőknek figyelembe kell venniük a címleteket a fizetési folyamat során, a beváltáskor várhatóan vegyes fizetést kell alkalmazni.
Vegyes fizetési mód – A legfontosabb tudnivalók a kasszánál
Az élelmiszerutalványokkal történő fizetéskor igen gyakran vegyes fizetési módra lesz szükség. Az utalványok értéke ugyanis nem váltható készpénzre, és a boltok sem adhatnak vissza belőlük. Ez azt jelenti, hogy:
-
Ha a vásárlás összege kevesebb, mint az utalvány értéke (pl. 10 000 Ft-os utalvánnyal fizet egy 7 500 Ft-os vásárlást), a fennmaradó összeget (2 500 Ft-ot) nem kaphatja vissza a vásárló.
-
Ha a vásárlás összege több, mint az utalványok együttes értéke (pl. 30 000 Ft-os utalványokkal fizet egy 35 000 Ft-os vásárlást), a fennmaradó 5 000 Ft-ot a vásárlónak más fizetési eszközzel (készpénz, bankkártya, szépkártya stb.) kell kiegyenlítenie.
Ezért elengedhetetlen, hogy a kasszarendszerek és pénztárgépek képesek legyenek az utalványos vegyes fizetési módok kezelésére, és a pénztárosok is megfelelően felkészültek legyenek erre a helyzetre.
Vegyes fizetőeszköz használata pénztárgépes kasszák esetében
Egyszerű pénztárgépes rendszerek esetében a vegyes fizetések működéséről részletes útmutatókat a MyCassa Tudástár rovatában mutatjuk be:
Vegyes fizetőeszköz használata SAM4s pénztárgépeken
Vegyes fizetőeszköz használata Micra pénztárgépeken
Vegyes fizetőeszköz használata FisCat pénztárgépeken
Vegyes fizetőeszköz használata Euro pénztárgépeken
Vegyes fizetés adóügyi nyomtatós kasszarendszerek esetében
Azoknak a kereskedőknek, akik nem online pénztárgépet, hanem adóügyi nyomtatós rendszert használnak, szintén fel kell készülniük. Ezek a rendszerek általában rugalmasabbak a fizetési módok rögzítésében, de itt is fontos a pontos beállítás és a pénztárosok oktatása. Győződjenek meg róla, hogy a rendszer képes az utalványt mint külön fizetési módot kezelni, vagy legalábbis "egyéb" fizetési módként rögzíteni a bizonylaton! A bizonylatnak minden esetben tartalmaznia kell a fizetési módok megnevezését és a hozzájuk tartozó összegeket. Részletesebb útmutatóért keresse fel az adóügyi nyomtatót meghajtó rendszer fejlesztőjét, forgalmazóját!
Vegyes fizetőeszköz kezelése KOFA rendszerben
A MyCassa saját fejlesztésű értékesítési rendszere, a KOFA, természetesen támogatja a vegyes fizetőeszköz használatát, így az utalvánnyal történő fizetést is. KOFA-t használó ügyfeleink a vegyes fizetés használatáról bejelentkezést követően az Adminisztráció > Segítség menüpont "10. pont Kiskereskedelmi/Vendéglátós értékesítési felület - Nyugta" cím alatt találnak részletes leírást, valamint az alábbi videós útmutató is segítségükre szolgál (1:20-tól a vegyes fizetés bemutatása)
Pénztárgépe nem alkalmas a vegyes fizetés kezelésére? Lecserélné jelenlegi kereskedelmi szoftverét egy valóban könnyen kezelhetőre?
Amennyiben olyan értékesítési rendszerre van szüksége, amely boldogul a vegyes fizetőeszköz használattal és valóban könnyen és gyorsan kezelhető, ráadásul stabil terméktámogatás és megbízható szervizháttér tartozik hozzá, akkor keressen bizalommal minket elérhetőségeinken!
Szakértő munkatársaink több mint 15 éves tapasztalattal rendelkeznek a kereskedelmi informatikai megoldások terén, így biztosan az Önnek legideálisabb megoldást tudják javasolni felmerülő eszköz- és szoftverigényeire!