A címben szereplő kérdés egyre gyakrabban merül fel mikor ügyfeleinkkel beszélgetünk és nem véletlenül! Az elmúlt években az adóügyi nyomatók körüli jogi szabályozás pozitív változásokon ment át, ezzel teret nyitva számos informatikai fejlesztésnek, amely jelentősen megkönnyítheti a kereskedelem és vendéglátás területén vállalkozók munkáját. Cikkünkben ezeket a lehetőségeket fogjuk körbejárni és bemutatni.
Mi a különbség az adóügyi nyomtató és a pénztárgép használatában?
Ahhoz, hogy megértsük a két készülék használata közötti különbséget, egy kicsit messzebbről kell kezdenünk, ugyanis az összehasonlításnak akkor van jelentősége, ha üzletünkben, éttermünkben vagy már használunk valamilyen informatikai rendszert a kasszaállásban, vagy tervezünk felszerelni ilyet. Az adóügyi nyomtatókat ugyanis csak számítógépes rendszerből van mód meghajtani. Léteznek számítógépes kapcsolatra alkalmas pénztárgépek is, így az eredeti kérdést talán érdemesebb úgy feltennünk, hogy informatikai rendszer használata esetén (készletkezelő, raktár program, vagy éttermi szoftver stb.) melyik készülék milyen előnyökkel bír?
Pénztárgép és számítógép együttes használata
Amennyiben a pénztárgép számítógépes kapcsolatra alkalmas, úgy a kapcsolat módszertana és minősége alapján nagyjából három különböző működés határozható meg:
Árkódos vonalkódok kezelése
A számítógépes rendszer csak egy úgynevezett árkódos vonalkódot ad át a pénztárgépnek, ami az adott kosár ÁFA körönkénti összesen értékeit tartalmazza. Ilyen esetben a pénztárgép által nyomtatott nyugtán nem találhatóak meg a termék adatok, így ilyen rendszerben célszerű a pénztárgép mellett egy blokknyomtatót is használni. Az árkódos vonalkód adatait egyes készülékeknek kábelen is lehet továbbítani, míg más típusok viszont csak a hozzájuk csatlakoztatott vonalkód olvasóval képesek fogadni az információt. Ezt a megoldást a legtöbb jelenleg forgalomban lévő pénztárgép ismeri.
Online kapcsolat
Ilyen esetben a pénztárgép vezérli a számítógépes rendszert és a vonalkód beolvasás is a pénztárgépen történik meg, melynek hatására a számítógépes rendszer visszaadja a termékadatokat (név, ár, ÁFA) a pénztárgépnek, majd a nyugtazárást követően a forgalmi adatokat a pénztárgép fogja a számítógépes rendszernek továbbítani. Ez a működési struktúra mára némileg elavultnak tekinthető összetettsége, bizonytalansága és technikai korlátai miatt. Előnye azonban, hogy nem szükséges a kasszaállásban elhelyezni a számítógépet, azt tárolhatjuk akár a pénztárgéptől távol is.
Közvetlen adattovábbítás
Ebben az esetben a számítógép a nyugta teljes tartalmát képes a pénztárgépre továbbítani, mely tartalmazza a termékadatokat és adott esetben a fizetési módot is. Ez a legegyszerűbb megoldás, hisz ilyenkor csak a számítógépet kell kezelni, ami jóval kifinomultabb értékesítési megoldásokat tesz lehetővé mint az önálló pénztárgép. Ilyen működésre azonban jelenleg csak a Fiscat és SAM4s típusok alkalmasak.
Adóügyi nyomtató használata pénztárgép nélkül
Korábbi években még nem volt lehetőség önálló adóügyi nyomtatóval működő számítógépes rendszereket készíteni, csak abban az esetben, ha a teljes rendszert az összes hardver- és szoftverelemmel együtt engedélyeztette a gyártó az illetékes hatóságnál. Ez egy drága és hosszadalmas procedúra, amiből következik, hogy az adóügyi nyomtatós rendszereket szinte kizárólag nagy üzletláncok, benzinkút hálózatok, gyógyszertárak engedhették meg maguknak.
2019-ben azonban megérkezett az első olyan adóügyi nyomtató készülék, mely önálló engedélyt kapott, vagyis már nem volt szükséges az egész rendszert egyben engedélyeztetni. Az adóügyi nyomtató a gyári meghajtó program használata mellett bármely számítógépes rendszerhez kapcsolhatóvá vált. Ezzel megnyílt a lehetőség a teljesen integrált egyedi rendszerek használatára a kisebb vállalkozások, üzletek számára is.
Adóügyi nyomtatók előnyei a pénztárgépes megoldásokkal szemben
Az adóügyi nyomtatós kasszarendszerek számos előnnyel rendelkeznek a pénztárgépes megoldásokhoz képest:
- Számítógépes kezelőfelület, rendszerint érintőképernyős megoldásban.
- Nincs szükség dupla nyomtatásra, az adóügyi nyomtató részletes, termékadatokat tartalmazó nyugtát készít.
- A közvetlen adatkommunikáció eredményeként gyors, nem áll meg.
- Gombnyomással választható, hogy nyugta vagy számla készüljön.
- A számla készítéshez nem kell külön programfelület, sőt kézi (papír) számlát sem kell többet írni. (és így nem kell a kézi számlákat külön az adóhatóság felé később jelenteni)
- A számlaadatok adóhatóság felé történő továbbítását az adóügyi nyomtató végzi, nincs szükség külön ÁFA-s számlát kiállítani képes programra.
- Az adóügyi nyomtatók meghajthatóak olyan programokból is, melyek mobil eszközökön futtathatók. (pl. okostelefon, tablet, sőt egyes bankkártya terminálok, adatgyűjtők is képesek erre)
- Összetett kedvezményrendszereket képes kezelni a rendszer. A lehetőségeknek csak a háttérszoftver szabhat határokat, míg a pénztárgépes megoldások erre csak erős korlátokkal képesek.
- Az adóügyi nyomtatóknak nincs saját billentyűzete, beépített kétoldali kijelzője, így kevesebb kopóalkatrésszel működnek. Kevesebb meghibásodási lehetőséggel, alacsonyabb szervizigény mellett üzemeltethetőek.
Gyakorlati tapasztalataink adóügyi nyomtatós rendszerekkel
A 2022-es évünk egyik legnagyobb projektje volt, hogy a CCC Magyarországi üzleteiben megvalósítottuk több mint 250 adóügyi eszköz cseréjét és beüzemelését az ország 42 városában, 78 üzletben. Egy ilyen volumenű munka nem csak komoly kihívásokkal jár, de rendkívül sok tapasztalatot is szereztünk általa. A projekt egyik legfontosabb tanulsága az volt számunkra, hogy az adóügyi nyomtatós rendszerek mostanra eljutottak arra a szintre, hogy komoly versenyelőnyt jelenthetnek már az olyan kisebb boltok, üzlethálózatok, éttermek számára is, akik csak 2-3 üzletet, vagy vendéglátó egységet üzemeltetnek.
Adóügyi nyomtatós rendszerek ára
Igyekszünk minden esetben az egyedi igényeket figyelembe vevő, testre szabott kereskedelmi vagy éttermi rendszert kínálni ügyfeleinknek. Mivel minden eset egy kicsit más, kollégáink díjmentes konzultáció keretében adnak tanácsot az Önnek leginkább megfelelő hardveres és szoftveres rendszer kiépítésről és annak költségeiről.
Ha jelenleg még nincs számítógépes kasszarendszere, esetleg a meglévő rendszerét cserélné, bővítené, kérje szakértő kollégáink tanácsát.
Kérje díjmentes ajánlatunkat itt: AJÁNLATKÉRÉS
vagy
Hívja kollégánkat: +36 70 629 2114