Pénztárgép selejtezése

Pénztárgép selejtezése: bejelentés, jegyzőkönyv, minden fontos tudnivaló

Mint egy vállalkozás legtöbb eszközénél, úgy a pénztárgépnél is elérkezik egyszer a hasznos élettartam vége. A pénztárgépek selejtezésének azonban kötött formája van, nem elég egyszerűen levenni a pultról a készüléket. Hogy mi történik a selejtezésre váró pénztárgépünkkel, attól is függ, hogy az milyen állapotban van.

Üzemképtelen pénztárgép selejtezése

Amennyiben a készülék meghibásodása javíthatatlan, akkor az alábbi teendőket kell elvégezni az erre vonatkozó előírások alapján:

  1. A selejtezést az adott géptípusra és szoftver verzióra engedéllyel bíró pénztárgép szerviz végezheti el. A pénztárgépből ki kell szerelni az adóügyi ellenőrző egységet (AEE), a gépnaplót le kell zárni, valamint a selejtezést jelezni kell a NAV felé az erre szolgáló elektronikus adatlapon. Amennyiben a selejtezés oka valóban a gép javíthatatlan állapota, akkor célszerű lehet erről a tényről egy jegyzőkönyvet is felvenni.
  2. Az üzemeltetőnek jeleznie kell az üzemeltetés befejezését a NAV felé az erre szolgáló elektronikus adatlapon (PTGTAXUZ). Ehhez érdemes lehet könyvelője segítségét kérni!
  3. A mobil kommunikációs szerződést fel kell mondani. Ennek menetéről az adott mobil szolgáltató ügyfélszolgálata tud pontosabb tájékoztatást adni.

Ha még működőképes a pénztárgép

Gyakrabban előfordul, hogy a pénztárgép ugyan működőképes, de okafogyottá válik a használata. Előfordulhat, hogy bezár vagy értékesítésre kerül az üzlet, esetleg a meglévő, még üzemképes gép helyett újat, modernebbet, nagyobb tudásút vásárolnak. Ilyen esetben nem szükséges selejtezni a pénztárgépet, hiszen az még használható, akár értékesíthető állapotban van.

Az üzemeltetés befejezését azonban el kell végezni az alábbiak szerint (lényeges a sorrend betartása):

  1. A pénztárgépet el kell juttatni az adott géptípusra engedéllyel bíró szervizhez az üzemeltetés befejezése céljából. A szerviz a gépet lezárt állapotba helyezi, a naplófájlokat kiolvassa és átadja megőrzésre, a gépnaplót lezárja és szintén átadja az üzemeltetőnek. A gépnapló a lezárást követő min. 8 évig (az adómegállapítás jogának elévüléséig) megőrizendő.
  2. Az üzemeltetés befejezését jelezni kell a NAV felé a PTGTAXUZ adatlap beküldésével.
  3. A PTGTAXUZ adatlap beküldését a NAV rendszere egy elfogadó nyugtával válaszolja meg. Ezt, valamint a felmondási nyilatkozatot mellékelve szükséges megkeresni a mobil kommunikációs szolgáltatót a szerződés felmondása céljából.

Leselejtezett pénztárgép sorsa

Amikor a fentiekkel elkészültünk, kérdésként merülhet fel, hogy mihez kezdjünk a leselejtezett pénztárgépünkkel? 

Az online pénztárgépekben található adóügyi ellenőrző egységet 8 évig köteles megőrizni az üzemeltető, így a használatra alkalmatlan, műszakilag hibás készüléket is csak a 8 év letelte után érdemes elektronikai hulladékként leadni.

Amennyiben a készülék még használható, csak üzemen kívül van, úgy akár értékesíteni is lehet azt. Előfordulhat, hogy egyes pénztárgép szervizek kereskedenek használt pénztárgépekkel, de akár hirdető oldalakon keresztül is eladható a készülékünk.