Mi okozza a SAM4s pénztárgépek blokkolt állapotát?
A SAM4s típusú pénztárgépek jellemző hibája a blokkolt állapot. Az okok rendszerint a megfelelő térerő hiányára vezethetőek vissza, de okozhatja a hibát az adóügyi ellenőrző egység (AEE) akkumulátorának nem megfelelő állapota, vagy akár a tápegység gyengesége, nem megfelelő működése is.
A blokkolt állapot pontos okát a naplófájlok kiolvasásával és elemzésével lehet kideríteni, melyet leginkább a forgalmazói pénztárgép szerviz tud elvégezni. Mivel a hiba csak az adott típusra engedéllyel bíró szerviz által orvosolható, tanácsos ilyenkor megbízni a javítást végző szakembert azzal is, hogy olvassa ki a naplófájlokat és küldje el elemzésre a forgalmazó szakembereinek.
Hogyan előzhető meg a SAM4s pénztárgép blokkolt állapota?
A naplófájlok elemzése nélkül is tanácsos megtenni a következőket a SAM4s típusú pénztárgépek üzemeltetésekor:
- A régebben vásárolt készülékek mellé a forgalmazó egy kb. 10-15 cm hosszú antennát biztosított, ezt érdemes egy másik, kb. 3 méteres kábellel szerelt, kb. 50 cm hosszú, külső antennára cserélni. Az antennát a javítást végző pénztárgép szerviztől lehet beszerezni.
- A nagy antennát lehetőleg fej magasságban helyezzük el úgy, hogy egyik oldalról se árnyékolja semmi, tehát ha lehetséges, ne tegyük a fal mellé. Mivel az antenna talpa mágneses, az könnyen rögzíthető bármely fém felületre, akár fejjel lefelé lógatva is. Amennyiben összetekerve tároljuk az antenna kábelét, azt lehetőleg ne közvetlenül a pénztárgép mellett tartsuk.
- Ellenőrizzük a pénztárgépen futó kommunikációs egység szoftverét! Ha nem a legújabb szoftver fut a gépen, bízzuk meg a készüléket karbantartó pénztárgép szervizt, hogy kérjen frissítést. A frissítést a NAV szerver tölti le a készülékre, a frissítést az eszköz önállóan végzi. Arról, hogy melyik az épp legfrissebb szoftver és hogyan ellenőrizhető, hogy melyik verzió működik a pénztárgépen, szervize tud felvilágosítást nyújtani.
Hogyan lehet feloldani a SAM4s pénztárgép blokkolt állapotát?
Egyes esetekben a blokkolt állapot feloldható a pénztárgép menüjéből is. Ehhez szükséges egy naponta változó szervizkód, melyet az AP szám ismeretében az a szerviz tud kiadni, amelyhez a pénztárgép tartozik. Ha ez nem hoz eredményt, vagy a szerviz nem elérhető, akkor a blokkolt állapot feloldása a pénztárgép alaphelyzetbe állításával lehetséges, ehhez azonban fel kell törni a pénztárgépet lezáró plombát, amit csak a típusra engedéllyel bíró pénztárgép műszerész tehet meg. Utóbbiból következik, hogy a 0301-es hiba (blokkolt állapot) elhárításához szerviz közreműködésére van szükség. Amennyiben a hibát helyszíni alaphelyzetbe állítással orvosolja bármely szerviz, a napi szervizes kódra nincsen szükség.
Sürgős pénztárgép szerviz esetben forduljon hozzánk bizalommal elérhetőségeinken, szakértő kollégáink készséggel állnak rendelkezésére.